Autobus koji izgleda kao nešto iz znanstvenofantastičnog filma prekjučer se probno provozao ulicama grada Qinhuangdao u sjeveroistočnoj kineskoj provinciji Hebei. 4,8 metara visok TEB (kratica za Transit Explore Bus, na kineskom se zapravo zove 巴铁 – Željezna šipka) vozi se po… pogađate: željeznim šipkama, smještenim s vanjske strane dvije prometne trake. Automobili voze ispod njega, kroz dva metra visoku šupljinu. Na „prvom katu“ ceste, TEB mirno klizi gradom, brzinom do 60 km/h, vozeći do 300 putnika u svom 21 metar dugom, sedam metara širokom tijelu. U jedan vagon stane putnika koliko i u 40-ak gradskih autobusa, a ako to nije dovoljno – lako se do četiri vagona spoje u kompoziciju.

TEB vozi na električni pogon, koristeći posve novu tehnologiju za kočenje koje zaustavlja kotače na tračnicama. Zanimljivo je da je cijeli koncept predstavljen još 2010., a kako piše Jalopnik, proizvodnja jednog jedinog vagona košta oko 75 milijuna dolara. Puno? Da, to je daleko skuplje od podzemne željeznice ali opet nema nikakve sumnje da se isplati, jer izgradnja pruge za TEB košta nemjerljivo manje. U odnosu na starije metode javnog prijevoza – autobuse, tramvajima i trolejbusima – TEB je, bez obzira na višu početnu investiciju, opet isplativiji na dulji rok; da ne govorimo o tome kakve će uštede (novaca, vremena i živaca) ostvariti time što se uz njega (pardon, ispod njega) može nesmetano odvijati promet. Uz sve to, električni TEB vrlo malo zagađuje okolinu.

Pitate li se i vi isto što i mi? Vaš autor, koji je odrastao u središtu Zagreba, navikao je da se barem jednom mjesečno poneki viši kamion ili autobus zaplete u tramvajske vodove ispod podvožnjaka u Savskoj cesti, ispred kojeg uredno stoji prometni znak koji zabranjuje promet vozilima višim od 3,6 metara. Uz tako perceptivne vozače, kakve šanse bi TEB visok dva metra imao na zagrebačkim ulicama?

Izvorfotografije: Luo Xiaoguang/Xinhua
Podijeli
Prethodni članakZaoštrava se konkurencija Microsoft Wordu
Sljedeći članakGogoro se vozi u Berlinu

O računalima, mobitelima i ostalim digitalijama piše već dvadeset godina. Osnovao je i pet godina uređivao PC Chip. Kasnije je prešao u Bug. Deset godina je pisao i vodio rubrike u Večernjem listu i na HRT-u, a nešto kraće i u Globusu, Jutarnjem listu, Business.hr-u…

Komentiraj

Please enter your comment!
Please enter your name here